Ahad, 14 Februari 2010

Masalah Perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang


Terbaru, Tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang dikuasai oleh DAP pula dikatakan membuat satu lagi masalah apabila membatalkan perarakan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Pulau Pinang yang secara tradisinya diadakan sepanjang tahun. Sehubungan dengan itu, ia adalah satu penghinaan kepada seluruh umat Islam di atas tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang membatalkan perarakan tersebut dan di dakwa melenyapkan syiar Islam di negeri itu.

Satu salinan surat daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang bertarikh 5 Februari 2010 yang telah menyatakan bahawa Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Pulau Pinang telah memutuskan untuk membatalkan perarakan tradisi Maulidur Rasul di dalam mesyuaratnya pada 3 Februari lalu.

Salinan surat yang ditujukan kepada semua ketua-ketua Jabatan dan agensi di peringkat persekutuan, negeri dan juga pihak berkuasa tempatan itu telah meminta semua pihak terbabit bagi menghantar wakil untuk Majlis Perhimpunan Ummah yang bakal diadakan pada 26 Februari bagi menggantikan perarakan Maulidur Rasul peringkat negeri.

Pelbagai Pemimpin Atasan Terutama Pemimpin-pemimpin UMNO melahirkan rasa kesal dan kecewa dengan tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang yang dikatakan tidak mengambil kira sensitiviti umat Islam terutama di negeri itu.

Unjuran daripada reaksi pelbagai pihak, YAB Lim Guan Eng telah membuat kenyataan pada lewat malam semalam dengan menjelaskan bahawa arahan pembatalan itu adalah tidak benar sama sekali. Bahkan, menurut beliau sambutan kali ini akan dilaksanakan selama tiga hari berturut-turut bermula daripada 25 Februari 2010.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan Exco Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Kassim semasa ceramah umum di Tapak Pesta Sungai Nibong menafikan Kerajaan Negeri ada mengeluarkan arahan supaya perarakan itu dibatalkan.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP menyifatkan laporan akhbar bahawa perarakan tersebut dibatalkan merupakan satu pembohongan dan sengaja dibuat untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri.

"Kita tidak pernah membatalkan perarakan Maulidur Rasul, malah tahun ini kita buat sambutan selama tiga hari.

"Saya sendiri pernah turut serta dalam perarakan ini pada 2008, takkan saya mahu batalkan pula.

"Laporan Utusan Malaysia adalah tidak betul, ini satu pembohongan dan fitnah," katanya.

Kesimpulannya YB Lim Guan Eng perlu menjelaskan perkara ini dengan jelas dan jujur sebagaimana cogan kata bagi pentadbiran beliau yang menjurus kepada tema Cekap, Akauntabiliti dan Telus. Beliau juga perlu sentiasa menjaga sensitiviti rakyat di negeri itu supaya tidak berlaku pergaduhan antara kaum dan penindasan terhadap golongan minoriti di negeri itu. Pihak-pihak Media tidak kira media massa atau media elektronik juga perlu memainkan peranan yang penting untuk menyampaikan saluran-saluran informasi yang tepat dan betul. Jika ada mana-mana pihak yang cuba menyonsang dan mengubah laporan ini, ia akan menjadi suatu Fitnah semata-mata dan menimbulkan reaksi kurang senang antara kedua-dua pihak.

Sumber BERNAMA dan Pejuang Warisan

"Wahai orang- orang yang beriman apabila datang kepadamu orang fasik yang membawa berita(fitnah) maka perhatikanlah dengan teliti (kebenarannya)." 49: 6


"Sabda Rasulullah S.A.W: "Seburuk- buruk hamba Allah iaitu orang yang berjalan ke sana ke mari dengan fitnah yang memecah-belahkan antara kekasih yang suka mencari kecacatan orang- orang yang baik." (HR: Ahmad)


"Dan fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada membunuh." 2: 217

Tiada ulasan:

Catat Ulasan