Selasa, 16 Februari 2010

Isu Bahasa Melayu yang Terpinggir



Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt
Salam Sejahtera

Sirih berlipat sirih pinang
Sirih dari Pulau Mutiara
Pemanis kata selamat datang
Awal Bismillah pembuka bicara

Pada kali ini, saya amat tertarik untuk mengupas lanjut mengenai keadaan Bahasa Melayu yang kelihatan agak terpinggir berbanding bahasa Inggeris yang ketika ini di gunakan secara meluas di seluruh dunia terutama di Malaysia.

Jika diperhatikan, bukan semua rakyat yang berwarganegara MALAYSIA yang tahu dan mahu bertutur dalam Bahasa Melayu. Bahasa Melayu semakin kurang digunakan terutama dalam masyarakat Melayu sendiri yang lebih MENGAGUNG-AGUNGKAN bahasa inggeris untuk berkomunikasi dengan orang lain. Lihatlah saja pemimpin-pimimpin atasan terutamanya Melayu yang berasa BANGGA berbahasa asing dari bahasa sendiri seperti lupa asal-usul nya sendiri. Bahkan di media massa dan media elektronik juga lebih memberikan tumpuan dalam penggunaan Bahasa Inggeris berbanding Bahasa Melayu.

Dalam mengejar arus kemodenan dan peradaban ini, masyarakat semakin ghairah menghantar anak-anak mereka ke kelas Bahasa Inggeris kerana tidak mahu anak-anak mereka ketinggalan arus perubahan. Namun apa yang menyedihkan ialah tahap penggunaan anak-anak mereka dalam Bahasa Melayu tidak pernah di persoalkan. Mereka lebih sanggup melihat anak-anak mereka petah berbahasa Inggeris berbanding bahasa melayu yang semakin hanyut di telan zaman.

Saya tidak pernah menidakkan Kepentingan Bahasa Inggeris dalam bidang ilmu dan penggunaannya yang semakin meluas di terima masyarakat dunia namun sanggupkan kita mengorbankan bahasa Melayu untuk mengejar arus kemajuan? Kenapa? Adakah penggunaan Bahasa Melayu dalam komunikasi seharian semakin lapuk dan "tidak enak" di tutur dalam dunia yang semakin maju ini?

Untuk pengetahuan anda, saya telah mengikuti program pertukaran pelajar selama setahun di Jerman. Seperkara yang mengagumkan saya ialah kesedaran mereka untuk lebih memartabatkan bahasa ibunda mereka berbanding bahasa lain. Mereka lebih selesa dan bangga dengan bahasa mereka sendiri sehinggakan jika ada pelajar luar atau pelancong asing yang datang ke negara itu perlu belajar bahasa mereka sendiri. Pada mulanya saya tiba dan tinggal di sana bersama keluarga angkat, saya tidak tahu bertutur dalam bahasa Jerman. Saya hanya menggunakan Bahasa Inggeris untuk berkomunikasi dengan mereka. Saya berhajat untuk tidak mempelajari bahasa mereka kerana lebih selesa menggunakan bahasa inggeris dengan mereka. Namun tanpa disedari, keadaan ini tidak menyelesakan mereka kerana mereka mahu saya mempelajari bahasa mereka. Oleh itu, saya diberi tempoh (Februari hingga April) 2 bulan untuk bertutur dalam bahasa inggeris sebelum saya perlu bertutur dan belajar dalam bahasa mereka(Bahasa Jerman). Selepas 2 bulan tersebut, saya cuba untuk bertutur dalam bahasa jerman namun ia amat sukar dan memeritkan.
Mereka juga setiap hari akan bertutur dengan saya dalam bahasa Jerman kepada saya. Keadaan ini amat menyakitkan saya kerana perlu belajar Bahasa Jerman yang amat susah berbanding bahasa inggeris sehingga kadang-kadang membuatkan saya berputus asa. Selepas 5 bulan saya belajar mempelajari Bahasa tersebut akhirnya saya dapat berkomunikasi dalam bahasa Jerman dan dapat memahaminya hampir 80%. Usaha saya ini berjaya dan mulai dari saat itu saya terus berkomunikasi dalam bahasa Jerman sehingga membuatkan penggunaan bahasa Inggeris saya semakin merosot. Seperkara yang terus dalam ingatan saya ialah selepas pulang dari sekolah untuk menaiki sebuah bas. Ketika itu, saya tidak tahu bertutur dalam bahasa Jerman dan saya berasa ragu-ragu adakah bas yang saya akan naiki itu sampai ke rumah saya. Oleh itu, saya membuat keputusan untuk bertanya kepada Pemandu Bas mengenai hal itu dalam bahasa inggeris. Namun ia amat menghampakan apabila pemandu bas menjawab dalam Bahasa Jerman dalam keadaan marah dan saya memang tidak faham. Saya membuat keputusan untuk terus saja keluar dari bas tersebut. Akhirnya saya membuat keputusan untuk berjalan kaki saja untuk balik ke rumah. Peristiwa itu sentiasa berlegar-legar dalam fikiran saya sebagai kenangan yang pahit di Jerman.

Saya amat berbangga dengan mereka di atas pelbagai usaha mereka memartabatkan bahasa ibunda mereka daripada bahasa yang lain. Bukan setakat di negara Jerman saja, namun di negara Jepun, Korea, China, Itali, Perancis, Russia dan di negara yang berdekatan kita juga , Thailand. Kita perlu mempelajari bahasa mereka terlebih dahulu sebelum belajar di negara mereka. Tetapi apakah situasi yang sama ini akan dihadapi oleh pelajar-pelajar asing yang ingin menyambung pelajaran di Malaysia?! Tentunya TIDAK kerana kita lebih SANGGUP menagung-agungkan Bahasa Inggeris dari Bahasa Melaayu.

Penggunaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan semakin terbatas. Bahkan buku-buku dalam Bahasa Melayu juga kini sukar di dapati memenuhi Kedai-kedai buku. Pengambilalihan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan harian (Termasuk temuduga dan urusan pejabat) menyebabkan penggunaan bahasa Melayu terbantut dan menyedihkan. Malah ada yang berpendapat bahawa Bahasa Melayu tidak sesuai dan rendah tarafkan untuk kebanyakan urusan harian. Sedar tidak sedar, Bahasa Melayu yang diuar-uarkan sebagai Bahasa Kebangsaan hanya tinggal nama. Pemimpin atasan hanya cuma pandai tanam tebu di tepi bibir untuk menjadikan bahasa perututuran rakyat malaysia namun semuanya sebaliknya.

Kini kita boleh lihat saja kebanyakan anak-anak muda lebih selesa berututur seharian dalam bahasa Inggeris atau Manglish (Melayu+English). Saya tidak dapat bayangkan penggunaan Bahasa Melayu 10 atau 20 tahun lagi yang saya rasakan tidak akan wujud lagi. Bahasa Melayu juga tidak diiktiraf Dunia berbanding Bahasa Indonesia. Jika kita lihat dalam sudut pandang sejarah, faktanya Bahasa Indonesia itu tidak pernah wujud. Bahasa Melayu adalah bahasa Rasmi seluruh Nusantara sebelum kemunculan Bahasa Indonesia. Bahasa Indonesia muncul apabila Presiden Indonesia ketika itu, Sukarno yang ingin membezakan Bahasa Melayu Malaysia dan Bahasa Melayu Indonesia kerana permusuhan yang berlaku kerana perebutan Sarawak dan Sabah dari Malaysia. Sejak itu, Bahasa Melayu lama diperbaharui dan diubah sedikit demi sedikit dan di ubah namanya dari Bahasa Melayu ke Bahasa Indonesia. Kini tertera di depa mata kita sendiri bahawa Bahasa Indonesia lebih di hargai dan di martabatkan seluruh dunia berbanding Bahasa Melayu.

Jika kita lihat Pemimpin-pemimpin dari Eropah seperti yang dinyatakan tadi yang memartabatkan bahasa mereka sendiri sehinggakan di mesyuarat sedunia pun mereka menggunakan bahasa ibunda mereka dan hanya menggunakan jurubahasa untuk menterjemahkan bahasa mereka. Ingatlah bahawa Bahasa melambangkan Bangsa. Sesuatu Bangsa itu akan teguh kerana bahasanya.

Kesimpulannya, kita perlu memartabatkan Bahasa Melayu kita sendiri tidak kira dalamMasyarakat Melayu sendiri atau Masyarakat Cina atau Masyarakat India atau lain. Di samping itu, kita mantapkanlah penggunaan Bahasa Inggeris. Janganlah kita ambil sikap acuh tidak acuh dalam perkara ini yang akan membawa bencana lebih besar lagi. Martabatkan Bahasa Melayu dan Marilah Bersama untuk terus berjuang demi Bahasa Ibunda yang tercinta kita ini. Semaikan dalam hati, luhurkan dalam jiwa agar Bahasa Melayu terus di martabatkan di seluruh dunia.

Tingkap papan kayu bersegi
Sampan sakat di Pulau Angsa
Indah tampan kerana budi
Tinggi darjat kerana bahasa

Anak merak Kampung Cina
Singgah berhenti kepala titi
Emas perak kebesaran dunia
Budi bahasa tak dapat dicari

Anak angsa mati lemas
Mati lemas di air masin
Hilang bahasa kerana emas
Hilang budi kerana miskin

Yang kurik tu kundi
Yang merah saga
Yang baik itu budi
Yang indah itu bahasa

Cuaca gelap semakin redup
Masakan boleh kembali terang
Budi bahasa amalan hidup
Barulah kekal dihormati orang

Lebat daun bunga tanjung
Berbau harum bunga cempaka
Adat dijaga pusaka dijunjung
Baru terpelihara adat pesaka

Manis sungguh gula Melaka
Jangan dibancuh dibuat serbat
Sungguh teguh adat pusaka
Biar mati anak jangan mati adat

Anak teruna tiba di darat
Dari Makasar langsung ke Deli
Hidup di dunia biar beradat
Bahasa tidak dijual beli

Bukan lebah sebarang lebah
Lebah bersarang di rumpun buluh
Bukan sembah sebarang sembah
Sembah menyusun jari sepuluh

Nukilan Penuh ikhlas dari Mohamad Hakim (Pejuang Warisan)

2 ulasan:

  1. terima kasih untuk perkongsian ini ..saya minta izin untuk menggunakannya ..tq

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,ini bahas pihak pembangkang ke atau kerajaan ye.Saya meminta izin untuk menggunanya

    BalasPadam