Isnin, 15 Mac 2010

Kekalkan Perkampungan Tradisional Pelbagai Kaum

Assalamualaikum

Istilah "kampung" dirujukkan pada satu wilayah yang penduduknya lebih kurang dari 10,000 sama ada di kawasan subbandar atau sebuah negeri, dan dipimpin oleh Penghulu. Ia juga merujuk kepada penempatan luar bandar yang di diami manusia yang semakin hari semakin musnah dan dilupakan dek kerana pembangunan moden di kawasan tersebut.

Di Malaysia, terdapat banyak jenis kampung yang dapat kita klasifikasikan antaranya Kampung Melayu, Kampung India, Kampung Cina dan lain-lain lagi. Kebanyakan seni bina kampung-kampung tradisional ini memiliki seni bina yang begitu indah dan kukuh. Seni bina ini asal-usulnya dari bangsa itu sendiri. Sebagai contoh, kampung Melayu penuh dengen kesenian melayu terutama pada ukiran-ukiran kayu, beranda, rumah ibu, teratak dan lain-lain lagi. Pelbagai jenis rumah kampung tradisional yang masih mengekalkan seni bina dan ukiran melayu lama.

Perkara yang menjadi persoalan di sini ialah Mengapa Kampung-kampung terutama kampung Melayu dan India di Pulau Pinang di musnah dan dihapuskan begitu saja. Baik parti pembangkang mahupun parti kerajaan, masing-masing tidak peka dengan masalah ini. Bahkan Kampung Cina pula dimasukkan dalam senarai Warisan Dunia. Apa ini? Tidak ada pula yang berani untuk cuba mengusik dan meruntuhkan kampung ini. Kebanyakan kampung Cina terutama di kawasan bandar Georgetown yang dipilih antara Bandar Warisan dunia masih mengekalkan kesenian binaannya bahkan turut dibaikpulih semula. Bagaimana pula dengan Kampung Melayu terutama di Tanjung Tokong dan Kampung Buah Pala oleh orang India. ? Terbiar, Kotor, Usang dan kebanyakan rumah kampung ini hanya tunggu untuk menyembah bumi. Apa peranan Kerajaan Negeri?

Kebanyakan Kampung Melayu dan India lesap begitu saja disebabkan pembangunan rumah berkos tinggi untuk golongan kaya di kawasan itu. Manalaka penduduk di kampung tersebut di arah berpindah dengan segera dan hanya di berikan rumah flat berkos rendah. Projek-projek mewah ini pula dimonopoli oleh bangsa cina kerana mereka mampu beli rumah berkos tinggi di kawasan itu. Mana Orang Melayu? Mana orang india? Oh, tinggal di rumah flat saja.

Oleh itu, diharapkan pihak-pihak tertentu memandang serius keadaan ini. Jika kita ada Chinatown, Little India di Pulau Pinang, di mana pula Malay Centre? Kampunglah yang juga menjadi benda warisan yang patut kita simpan dan kekalkan selari dengan arus perubahan. Kampung yang menjadi Warisan Budaya sejak zaman berzaman ini tidak perlu di musnahkan begitu saja kerana dapat menjadi aset kepada negara terutama dalam bidang pelancongan. Di harapkan semua pihak membuka mata dan mengekalkan Warisan Zaman Berzaman ini agar tidak terus hilang di mata dunia dan mengekalkan Kesenian Binaannya. Saya bukanlah mengambil sikap seorang rasis tetapi untuk kemajuan seiring pelbagai kaum untuk kita mencapai 1perpaduan antara kaum 1Malaysia. Marilah berpadu bersama demi kesejahteraan Malaysia.

-Mohamadhakim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan