Ahad, 18 April 2010

Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor


P. Kamalanathan, calon Barisan Nasional (dua dari kiri) bersama calon Bebas SV. Chandran (kiri); Datuk Zaid Ibrahim (Parti Keadilan Rakyat) dan Johan Md. Diah (Bebas) di pusat penamaan alon di Kuala Kubu Bahru, semalam.

Assalamualaikum

Sejak akhir-akhir ini, heboh diperkatakan mengenai Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor yang akan berlansung pada 25 April ini.

Pertarungan ini begitu sengit 2 Parti Bebas juga mengambil bahagian untuk bertarung memenangi kerusi parlimen ini. Calon Barisan Nasional (BN), P. Kamalanathan,44, Calon Parti Keadilan Rakyat, PKR, Datuk Zaid Ibrahim, 59, dan Parti Bebas iaitu bekas Timbalan Pengerusi MIC Hulu Selangor, VS. Chandran, 56 serta seorang peniaga, Johan Md.Diah, 31.

Kerusi Parlimen ini kosong berikutan kematinan penyandangnya, Allahyarham Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad dari Parti Keadilan Rakyat.

Allahyarham meninggal dunia di kediamannya di Batu 9 1/2, Jalan Cheras, Kajang, akibat barah otak, kira-kira 9.27 pada 25 Mac lalu.

Zainal Abidin, 71, merupakan bekas Timbalan Menteri Besar Selangor.

Dalam pilihan raya umum lalu, Allahyarham menewaskan calon BN, Datuk G.Palanivel dengan majoriti tipis 198 undi.

Kawasan Parlimen itu mempunyai 64,500 pengundi di tiga Dewan Undangan Negeri iaitu Ulu Bernam, Kuala Kubu Bahru dan Batang Kali.

Daripada jumlah itu, DUN Batang Kali mencatatkan jumlah pengundi tertinggi iaitu 27,832 pengundi diikuti Kuala Kubu Bahru (18,212 pengundi) dan Hulu Bernam (17,149 pengundi).

Dan selepas ini, adakah PKR akan mengekalkan Kerusi Parlimen Hulu Selangor ini atau dirampas kembali oleh BN atau Parti Bebas yang akan mencipta sejarah memenangi Kerusi Parlimen di kawasan ini.

Walau sesiapapun yang menjadi Wakil Parlimen di kawasan ini, diharapkan akan memajukan kawasan ini dan memberikan perkhidmatan yang cemerlang kepada penduduk kawasan ini.
Buka hanya pandai berhujah dan perpidato di Parlimen saja, tetapi Wakil Rakyat juga perlu tahu tanggungjawab dan khidmat mereka kepada masyarakat. Tahu-menahu kesusahan rakyat dan sentiasa turun padang mendengar keluhan rakyat.

-Mohamadhakim
-Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan